fbpx Mrs e-commerce ...

Verkopen in Duitsland met je webshop: waar moet je op letten?

Durf jij een volgende stap te nemen en internationaal te gaan met jouw webshop? Overweeg dan eens om te starten met ons grote buurland Duitsland. Duitsland heeft ruim 83 miljoen inwoners en daarom is de markt veel groter dan in Nederland. Een stap die je niet zomaar neemt en waar best wat haken en ogen aan zitten. In dit blog leg ik je uit waar je op moet letten als je producten uit je webshop in Duitsland wilt gaan verkopen.

Verdiep je in het land en de cultuur

Het starten van de verkoop in Duitsland is niet alleen het veranderen van de taal op jouw webshop. Duitsland ligt misschien om de hoek, maar qua cultuur is het land verschillend met Nederland. Zo is het in Duitsland gebruikelijk om formeler te spreken. Spreek niet met jij of de voornaam, maar altijd met u en de achternaam. Houd hier rekening mee wanneer je contact hebt met leveranciers, klanten of als je de tekst op de website vormgeeft. Probeer altijd in het Duits te communiceren, ook al is jouw Duits wellicht wat gebrekkig.

Wek vertrouwen op

Niets is belangrijker voor een Duitse klant dan vertrouwen in de webshop. Goede prestaties wekken vertrouwen op. Zorg er daarom altijd voor dat je een keurmerk hebt, die je duidelijk naar voren laat komen in je webshop. Daarnaast is het essentieel om voldoende reviews te tonen uit Nederland én uit Duitsland.

Een Duitse domeinnaam

Om het vertrouwen van de consument te vergroten is een Duitse domeinnaam voordelig. Deze wordt uitgegeven door de DENIC (Deutsches Network Information Center). Hiervoor heb je een contactpersoon nodig in Duitsland of dien jij zelf gevestigd te zijn in Duitsland. Je kunt er ook voor kiezen slechts een Duitse vertaling op je Nederlandse website toe te voegen, maar wees je ervan bewust dat dit waarschijnlijk ten koste zal gaan van het aantal Duitse klanten.

Verdiep je in de Duitse wetgeving

De Duitse wetgeving is net iets anders dan in Nederland. Als je je hier niet goed in verdiept kunnen de kosten hoog oplopen. Zo is het verplicht om een retourperiode van minstens veertien dagen aan te bieden. Dit staat vastgelegd in de Fernabsatzgesetz wet. Zet dit ook duidelijk in de algemene voorwaarden om een onterechte claim te vermijden. In Nederland is het verplicht om je aan te melden bij de Kamer van Koophandel en te laten registeren in het handelsregister. In Duitsland is er echter geen centraal handelsregister. Het is dan ook niet verplicht voor elke ondernemer om zich in het handelsregister in te schrijven. Wel kan het zo zijn dat je ingeschreven moet zijn bij een plaatselijke “Gewerbeamt”. Zo’n aanmelding kan meestal eenvoudig geregeld worden. Een paspoort en een vertaald uittreksel uit het handelsregister is vaak genoeg. Nadat je bent ingeschreven bij het “Gewerbeamt” worden de gegevens doorgestuurd naar andere instanties zoals de belastingdienst. 

Duitse betaling

In Duitsland wordt, in tegenstelling tot Nederland, iDEAL niet aangeboden. Wat wel wordt gebruikt is Giropay en Sofortüberweisung. Naast deze betalingsmogelijkheden is het belangrijk om PayPal en achteraf betalen aan te bieden.

Al met al is het een grote stap om internationaal te gaan en producten te verkopen in Duitsland. Met de juiste instelling en een goede voorbereiding is het halve werk al gedaan. Ik hoop dat ik jou in dit blog een stapje verder heb kunnen helpen en wens je veel succes met het nemen van een volgende stap!

meer blog berichten