fbpx Mrs e-commerce ...

Tips voor adverteren op Instagram voor webshops

Wil jij meer verkopen via social media? Dan is adverteren op Instagram misschien wel een optie voor jou.

De meeste webshops zullen dagelijks (meerdere) foto’s uploaden van hun producten om de klant zo te verleiden tot aankopen. Je wilt als bedrijf natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen jouw foto’s zien. Gebruikers van Instagram vinden het fijn om berichten te zien die bij hun passen. Als jouw webshop bij hun interesse past zullen ze jou daarom ook volgen. Op deze manier ontstaat er ook een vorm van entertainend. Het gebruik van duidelijke foto’s, video’s en het toevoegen van hashtags is daar al een perfecte 1e zet voor. Maar ook adverteren kan hier een groot verschil gaan maken.

Waarom adverteren?

Je bereik vergroten en daarmee meer inkomsten binnen halen is denk ik wel de meest bekende manier om te gaan adverteren. Hoe jou bereik is op Instagram heeft ook te maken met hoe veel betrokkenheid jij hebt met je volgers. Heb jij veel volgers, worden jou post goed bekeken, er veel op gereageerd en geliked dan zul je vaker voorbij komen bij andere gebruikers. Wanneer jij als bedrijf gaat investeren in advertenties zullen er (waarschijnlijk) meer verkopen binnen komen. Meer verkopen, hoe meer winst voor jou.

De zichtbaarheid van jouw foto’s of video’s wordt op deze manier flink vergroot. Je kunt dit zelf aanpassen naar hoe vaak jij wil dat jou bericht getoond gaat worden. Vaak is deze investering het helemaal waard. Omdat jou berichten zo zichtbaar zijn voor andere gebruikers die jou niet volgen.

Maak jij zelf je advertenties, probeer de advertenties dan zo interessant mogelijk te maken voor jou ‘’klanten’’. Wanneer gebruikers iets zien wat ze leuk vinden om naar te kijken zullen ze sneller doorklikken naar jouw profiel.

Waar komen de advertenties?

Om jou bericht beter zichtbaar te maken kan je kiezen voor 3 opties om te adverteren.

  1. Instagram overzicht. Dit is het overzicht waar ook de foto’s of video’s van de gebruikers die jij volgt voorbij komen.
  2. Instagram story. In een story komen foto’s of video’s voorbij die na 24u weer verdwijnen. Ook hier komen de advertenties tussen de gebruikers die jij volgt. In een story is het vaak duidelijker dat het een gesponsord bericht is. Dit komt omdat je vaak een swipe up link naar de website ziet staan.
  3. Instagram reels. Een nieuwe optie die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt is Instagram Reels. Op een leuke creatieve manier kan jij je video’s maken, dit is voor bijvoorbeeld kleding webshops een manier om verschillende outfits in een korte video te laten zien.

Advertenties uitbesteden of door Instagram laten maken.

Wanneer jij een post hebt geplaatst kan je kiezen om deze zelf te promoten. Via een simpele klik is dit vaak gedaan. Dit is alleen altijd een standaard advertentie die je zelf niet kan veranderen. Het budget kan je makkelijk aanpassen. Je kiest zelf de looptijd en het bedrag dat je hier voor wilt uitgeven.

Je kunt er ook voor kiezen dit te laten uit besteden. Er zijn bedrijven die jou hier graag bij willen helpen. Zo kunnen ze zorgen dat de advertentie perfect aansluit op jouw doelgroep.

Na een promotie kun je altijd goed zien of jouw advertenties veel clicks op heeft geleverd

Een andere manier van adverteren: Influencers.

Dit zijn gebruikers van instagram die veel ‘’invloed’’ op Social Media hebben. Ze hebben vaak veel volgers of maken mooie foto’s of videos. Je kunt ze benaderen om een samenwerking op te zetten.

Het is de bedoeling dat ze jouw producten laten zien aan hun volgers. Op deze manier krijg jij via andere kanten ook zichtbaarheid van jouw producten. Veel mensen vinden het fijn om te zien hoe bijvoorbeeld kleding bij iemand anders staat. Ook kom je vaak geloofwaardiger over als ‘’veilig bedrijf’’ als er positieve verhalen van klanten komen die dit delen. Je moet hier wel vaak zelf achteraan, de influencers benaderen, afspraken maken. Om te zorgen dat ze zich aan afspraken houden kan je deze het beste zwart-op-wit zetten.

Nadeel, ze kunnen jou wel taggen in het bericht. Maar ze kunnen niet de shop link toevoegen die jij wel kan toevoegen als je een zakelijk account hebt. Wel kan je ze vragen om een swipe up toe te voegen in hun story wanneer ze boven de 10k volgers hebben.

Wil je zelf leren om te adverteren? Kijk dan naar onze social ads voor webshops training of klik hier voor meer informatie

meer blog berichten

Hoe zet je als webshop reviews in?

In de wereld van e-commerce spelen reviews een onmisbare rol. Klanten vertrouwen op de ervaringen van anderen en gebruiken deze om een keuze te maken.