fbpx Mrs e-commerce ...

Hoe voeg ik Instagram Shopping toe?

Er bestaat nog veel onduidelijkheid over Instagram shopping. Hoe koppel je het? En hoe voeg je de artikelen toe?

Wil je stap voor stap uitgelegd krijgen hoe je Instagram shopping toevoegt? Meld je dan aan voor de Gratis Mini Cursus Instagram shopping.

 

Wat is Instragram shopping?

Met Instagram shopping heb je de mogelijkheid om producten te taggen op je foto. Hierdoor kan jouw volger direct doorlinken naar het artikel op je webshop. Het voordeel van deze functie is dat je volger niet onnodig veel moeite hoeft te doen om naar je webshop te gaan en direct een aankoop kan doen.

Instagram moet jouw account goedkeuren voor de shoppingfunctie. Waaraan moet jouw account voldoen?

  • Je bedrijf verkoopt fysieke goederen.
  • Je Instagram account is omgezet naar een bedrijfsprofiel.
  • Je Instagram account is gekoppeld aan een zakelijk Facebook account met een productcatalogus.

Hoe stel ik Instagram shopping in?

De stappen voor het instellen van Instagram shopping zijn sinds augustus 2020 veranderd. Hieronder vind je de nieuwste stappen.

Ga naar www.facebook.com/commerce_manager/onboarding_landing om te starten met het maken van de Facebook shop.

In dit eerste scherm, lijkt het misschien alsof je echt een webshop gaat maken, maar wanneer je naar het volgende scherm gaat zal je zien dat dit niet per se het geval is.

Klik vervolgens op betalen op een andere website, je wilt namelijk dat de klant in jouw eigen webshop gaat afrekenen.

Kies vervolgens aan welke Facebook en Instagram pagina jij de winkel wilt koppelen

Vul je zakelijke e-mailadres in

Maak vervolgens een nieuwe catalogus aan. Heb je al een catalogus? Dan vind je deze in het overzicht op deze pagina.

Voer de URL van jouw webshop in

Vervolgens zie je een overzicht van al je gegevens. Wanneer dit klopt, vink je het boxje aan en klik je op configureer gegevens.

 

Hierna heb je de mogelijkheid om artikelen toe te voegen aan je Facebook shop.

Je krijgt vervolgens de vraag hoe je jouw producten moet toevoegen aan de catalogus. Maak je gebruik van bijvoorbeeld MijnWebinkel of JouwWeb? Kies dan voor de bovenste optie. Maak je gebruik van Shopify? Klik dan hier voor meer uitleg. Maak je gebruik van Woocommerce? Klik dan hier voor meer uitleg. In dit blog vind je hoe je met andere webshopsoftware de producten automatisch aan de catalogus kunt toevoegen.  klik hier voor meer informatie. 

In dit voorbeeld laat ik zien hoe je de producten handmatig kunt toevoegen.

In het volgende scherm, Upload je een foto van het artikel. Bij aanvullende afbeeldingen, heb je de mogelijkheid om extra foto’s te uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een sfeerfoto of een zijaanzicht. Bij titel vul je de naam van het product in en bij beschrijving kan je de product beschrijving invullen.

Bij inhoud id heb je de mogelijkheid om evt je artikelnummer te plaatsen. Dit is geen must. Bij website link plaats je de link naar het artikel op jouw website. Dit is een hele belangrijke, want je wilt namelijk dat mensen vanuit Facebook of Instagram naar jouw webshop gaan. Bij prijs vul je de verkoopprijs in van het artikel en bij dit artikel is afgeprijsd kan je eventueel de sale prijs invullen.

Bij beschikbaarheid, kan je aangeven of het artikel wel of niet zichtbaar moet zijn en op voorraad. Je kunt eventueel een voorraad aantal invullen, alleen Facebook houdt niet bij als er wat verkocht is. Dus deze kan je beter leeg laten.

Als laatste kan je nog aangeven of het een nieuw of gebruikt product is en van welk merk. Heeft het product varianten? Denk aan kleur of maten? Klik bij varianten dan op optie toevoegen.

Kies bij de dropdown voor het soort variant en plaats daar achter de soorten varianten. Zit er verschil in kleur en prijs, dan ka nje ook nog een extra optie voegen. Geef vervolgens elke variant een prijs door eerst op bewerkingen inschakelen te klikken en daarna de variant aan te passen.

 

Wanneer je alle gegevens hebt ingevuld, klik je op product toevoegen.

Facebook shop koppelen aan Instagram

Inprincipe wordt via deze stappen er direct een connectie gemaakt, is dit niet gebeurd of kan je het niet terug vinden? Volg dan deze stappen:

  • Ga naar je Instagram account.
  • Klik rechts bovenin op de drie streepjes.
  • Klik onderaan op Instellingen.
  • Kies onder bedrijfsinstellingen voor Winkelen.

 


  • Je krijgt nu de melding dat je Winkelen kunt toevoegen aan je Instagram. Klik op Doorgaan.
  • In de volgende stap selecteer je de catalogus (winkel) die je in Facebook hebt aangemaakt.
  • Klik op Klaar en je Facebook shopping is ready to go!

 

Heb je de optie winkelen nog niet in je Instagram account staan? Loop dan nog eens de punten na waaraan je moet voldoen. Voldoe je hieraan? Dan is het even wachten tot Instagram je goedkeurt. Je ontvangt automatisch bericht wanneer de optie winkelen is toegevoegd aan je account!

Instagram Shopping weetjes

  • Je kunt maximaal vijf producten taggen in je foto. Plaats je meerdere foto’s in een post? Dan kun je maximaal twintig artikelen taggen.
  • Je kunt producten óf personen taggen in je foto.
  • Je kunt ook oude foto’s taggen met je producten.
  • Je hebt minimaal negen artikelen in je Facebook shop.

Nieuw Instashopping in je stories

Je hebt nu ook de mogelijkheid om producten te taggen in je stories!

  • Klik op het sticker-icoontje
  • Klik op product
  • Kies het product dat je wilt taggen.
  • Nu kun je je volgers ook direct vanuit je stories doorsturen naar je producten.

Veel succes

 

Is het gelukt?

Wist je dat je jouw Facebook en Instagram shop kunt opmaken volledig in jouw eigen huisstijl? Wil je meer weten? Klik dan hier.

Krijg je de melding: Je account is niet goedgekeurd voor Instagram Shopping? Lees dan even verder!

Ik krijg regelmatig deze vraag en naar een klein onderzoek en contact met Facebook, zou het kunnen komen doordat je of niet voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Minimaal 9 producten in je Facebook shop
  • Een zakelijk Instagram account
  • Facebook en Instagram moeten met elkaar gekoppeld zijn
  • Minimaal 3 berichten op Instagram

Volgens Facebook zou het echter ook kunnen zijn dat je Facebook Catalogus niet goed gekoppeld zit aan Instagram.Je kunt dit controleren door de volgende stappen te volgen:

Ga naar de catalogus manager. Zoek de juiste catalogus op en bekijk of deze foutmeldingen geeft of goed gekoppeld zit.

Zie je hier niets geks? Neem dan tijdens kantoor tijden contact op met Facebook. Dat kan dan door de volgende stappen te volgen:
Ga naar Facebook Business

Klik op aan de slag

Je kunt vervolgens een onderwerp kiezen waar je  een vraag over hebt. Kies voor bedrijfpagina’s

klik vervolgens op chatten met een vertegenwoordiger. Deze kan voor jou kijken waarom je bent afgekeurd en je kunt een herkeuring aanvragen.

Veel succes

meer blog berichten